Είναι τελικά η δύναμη το απόλυτο κριτήριο;

Άρχισα να γράφω για να αποφορτιστώ από σκέψεις, προβληματισμούς, νεύρα. Κάτι σαν δημόσια ψυχανάλυση, τουλάχιστον στην αρχή (δηλαδή λιγότερο από ένα μήνα πριν), αλλά σταδιακά, κάθε φορά που κάθομαι να το κάνω, καταλήγω να κουράζομαι ακόμα και εγώ ο ίδιος.
Το αρχικό μου σκεπτικό δεν ήταν αυτό της “γκρίνιας” όσο του να παραθέσω καθημερινές καταστάσεις και τον τρόπο που τις αντιμετωπίζω ή πιθανόν θα ήθελα να τις αντιμετωπίσω.
Θεωρώ τον εαυτό μου φύση αισιόδοξο άνθρωπο, και για χρόνια ήμουν εγώ αυτός που έδινε συμβουλές θετικής σκέψης, τρόπους να πιστεύεις στον εαυτό σου, συμβουλές στους άλλους κλπ κλπ. Τελευταία αυτό έχει αλλάξει.
Ίσως μεγαλώνω, ίσως ήταν λάθος, ίσως οι συνθήκες γύρω μου να μην ευνοούν τέτοιου είδους αντιμετώπιση. Παλιά συμβούλευα 20χρονους ή 25χρονους(τους συνομήλικους φίλους μου δηλαδή),ενώ τώρα συναναστρέφομαι με σχεδόν τριαντάρηδες, ανθρώπους που έχουν ήδη κάνει κάτι στη ζωή τους, ή είναι στη διαδικασία να το πετύχουν. Ανθρώπους με παγιωμένες απόψεις, σταθερές και πολλές φορές αμετακίνητοι στις απόψεις τους. Ανθρώπους που αποδέχονται παθητικά οτιδήποτε μπορεί να συμβαίνει και τους επηρεάζει, οτιδήποτε τους χαλάει. Ανθρώπους που αποδέχονται την τάξη των πραγμάτων και αφήνονται παγιδευμένοι σε ζωές που δεν τους αρέσουν. Γιατί αυτό είναι το “φυσιολογικό”, το ισχύον, το προϋπάρχον. Ανθρώπους δεν αμφισβητούν, ανθρώπους χωρίς θέλω. Και χωρίς θέλω εννοώ ανθρώπους που δεν κάνουν κάτι για να αλλάξουν. Σε αυτή την κατηγορία αυτή βάζω και τον εαυτό μου. Χρειάζεται μεγάλη και επίμονη προσπάθεια να ξυπνήσεις από το λήθαργο της εποχής μας, να κάτσεις και να σκεφτείς τι θέλεις, πως θα το πετύχεις, πως θα κάνεις τα πράγματα που θές πραγματικά. Κάποιες φορές το καταφέρνω, κάποιες άλλες όχι.
Μετά από αρκετή ενδοσκόπηση, αποφάσισα να συνεχίσω να κάνω αυτό που έκανα από μικρός.


Τα όνειρα μου πραγματικότητα. Υπήρξαν στιγμές που πίστεψα ότι κουράστηκα, στιγμές που όλοι γύρω μου με αποπαίρνανε για τις ιδέες μου, για τις απόψεις μου πάνω σε συγκεκριμένα θέματα.
Με έχουν πει αφελή, ρομαντικό, ιδεαλιστή, ανόητο. Έχω ακούσει κάθε είδους κατηγoρία.
Έχουμε καταφέρει να γεμίσουμε γύρω μας κυνικούς, αγέλαστους ανθρώπους. Αμοραλιστές, φιλοχρήματους, ανθρώπους που βλέπουν τους γύρω τους με βάση την ανταλλαγματική τους αξία. Ανθρώπους που δε δίνουν, ή όταν το κάνουν κρύβουν υστεροβουλία.
Σου λένε να είσαι δυνατός, να είσαι ψυλιασμένος, να μην δίνεις χωρίς να έχεις εξασφαλισμένο το κέρδος σου. Ανθρώπους που δεν πιστεύουν σε τίποτα. Η φιλοσοφία του Νίτσε σχετικά με τον υπεράνθρωπο, έχει γίνει κοινωνική κατάσταση, πράγμα αυτοαναιρούμενο, μια και ο υπεράνθρωπος δεν έχει ανάγκη τους άλλους, άρα, πάυει η ανάγκη της κοινωνίας.
Έχουμε ξεχάσει να είμαστε άνθρωποι, ζώα κοινωνικά, έχουμε παύσει να προσφέρουμε στο σύνολο. Το αποτέλσμα; Δεν υπάρχει σύνολο, δεν υπάρχει κοινωνία. Ο καθένας για την πάρτη του και μόνο, ο καθένας μόνος του. Θα μου πεις τώρα εσύ κυνικέ ανθρωπάκο, γιατί να δώσω; Για να με εκμεταλευτούν; Θεωρείς εκμετάλευση το να δίνεις, το να μην έχεις όφελος, λες και υπάρχει κάποιος κανόνας κοινωνικής συμπεριφοράς που λέει ότι κάθε πράξη μας θα πρέπει να έχει απολαβές. Δεν είναι έτσι όμως. Κάθε πράξη μας έχει μόνο συνέπειες. Κάθε επιλογή μας, μας οδηγεί στην επόμενη, και οι συνέπειες αυτών των επιλογών είναι αυτό που τελικά ονομάζουμε ζωή.
Αυτό που μου τρώει το μυαλό τους τελευταίους μήνες, είναι οι επιλογές μου. Ή μαλλον, όχι τόσο οι δικές μου, γιατί εγώ κάνω το λάθος να συμβιβάζομαι, όσο οι συμβουλές που μου δίνουν οι γύρω μου: “Κάτσε ήσυχος, βρες μαι σίγουρη δουλειά, μην ονειρεύεσαι, μην ελπίζεις”. Αυτό είναι η ζωή, μια απώλεια, μάχες χαμένες και όνειρα που μένουν όνειρα. Μην περιμένεις να γίνει κάτι, μην είσαι αθώος, μην πιστεύεις στα θαύματα. Σε αυτό τον κόσμο, πρέπει να δουλεύεις, πρέπει να καταναλώνεις, δεν υπάρχει τίποτε άλλο πέρα από αυτό που θα σου επιτρέψει να έχεις τη σιγουριά να συντηρείς αυτή την αλυσίδα. Κατανάλωσε, δούλεψε,κέρδισε, κατανάλωσε.
Αυτοπροσδιορίσου μέσα από την περιουσία σου, ναι, αν δε το έχεις καταλάβει είσαι επιτυχημένος στη ζωή ανάλογα με το  πόσα φράγκα έχεις βγάλει.

Σπουδαία νέα ε; Αναρωτήσου τι έχεις πετύχει, και μόλις κάνεις τη λίστα με τις επιτυχίες σου κάτσε και μέτρα πόσα από αυτά που κατέγραψες είναι απλώς υλικά επιτεύγματα. Πόσα αμάξια έχεις, τι σπίτι έχεις, πόσα λεφτά στην τράπεζα ή  τι θέση έχεις. Αμφιβάλλω αν μέσα στη λίστα σου υπάρχει έστω και μια αναφορά στο τι άνθρωπος είσαι.

Καλός πατέρας, καλή σύντροφος, σωστός γιος; Είμαι σίγουρος ότι είσαι δυνατός, δυναμικός, σπουδαίος επαγγελματίας, πατέρας που κουμαντάρει το σπίτι του, γκόμενα που πηδάει τους άντρες, τους εκμεταλεύεται και μετά κάνει τη σπουδαία και άλλα τέτοια σπουδαία. Δύναμη.

Μετράς τη σπουδαιότητα σου ανάλογα με το πόσους ανθρώπους έχεις από κάτω σου, και όχι με το πόσους έχεις δίπλα σου.

Μπορεί και να είσαι μόνος σου, αλλά αυτό δεν έχει να κάνει με σένα. Πάντα φταίνε οι άλλοι: δεν είναι αρκετά δυνατοί, πλούσιοι, έξυπνοι. Δε μπορούν να σε συναγωνιστούν, δεν μπορούν να αντεπεξέλθουν στις απαιτήσεις σου, είναι “λίγοι” μπροστά σου. Κάθεσαι και μετράς πόσο “λίγοι” είναι ανάλογα με το τι έχουν να σου δώσουν. Ποσοτικά πάντα και όχι ποιοτικά. Και τελικά κανένας δεν έχει να σου προσφέρει τίποτα. Οι γκόμενες είναι πουτάνες, οι άντρες είναι μαλάκες. Ο γκόμενος σου είναι καλό παιδί, αλλά δεν έχει φράγκα και εσύ ονειρεύεσαι μεγαλεία, η γκόμενα σου είναι σωστή κοπέλα αλλά δεν έχει μεγάλα βυζιά ή προίκα.
Παπαριές. Τι σκατά κοινωνία έχουμε φτιάξει; Τι άνθρωποι έχουμε τελικά γίνει;
Είναι τελικά η δύναμη το απόλυτο κριτήριο; Είναι η μοναξιά της εποχής μας φυσικό επακόλουθο συσσωρευμένων συμβιβασμών, απέναντι στο “σωστό”;
Τελικά, αυτό το σωστό ποιος το ορίζει; Το σωστό δεν είναι η ελευθερία της επιλογής;
Άραγε, την έχουμε αυτή την ελευθερία; Αλήθεια, είσαι ελεύθερος να επιλέξεις; Αλλά αυτό είναι θέμα συζήτησης για άλλη μέρα.

Σχολιάστε

